W poniedziałek, 3 listopada, zostaną wprowadzone duże zmiany w transporcie publicznym. Tego dnia rozpocznie się zasadnicza część długo zapowiadanej przebudowy mostu Bolesława Chrobrego oraz budowa trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka.
Prace na moście Chrobrego wykluczą możliwość kursowania tramwajów tzw. trasą "katedralną" od Śródki do Garbar. Demontaż obecnej przeprawy i budowa nowych mostów potrwa do 2028 roku. Przygotowania do obsługi komunikacyjnej trwają już od ubiegłego roku. Większość wykonanych już prac była ściśle skoordynowana z przebudową mostu Chrobrego i także rozpoczynającą się 3 listopada
budową nowej trasy wzdłuż ulicy Ratajczaka.
– Dobór lokalizacji remontów wynikał z dbałości o stan tras tramwajowych i konieczności zabezpieczenia tych, które będą miały kluczowe znaczenie właśnie od listopada. Trasy tramwajowe na równoległych przeprawach przez Wartę muszą być odpowiednio przygotowane na większy ruch, kiedy tramwaje nie będą mogły kursować pomiędzy Śródką a Garbarami i nie będą mogły korzystać z węzła Wierzbięcice – wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Właśnie dlatego w 2024 r. największym remontem była kompleksowa modernizacja węzła tramwajowego na moście Dworcowym, natomiast w tym roku dwie duże naprawy dotyczyły węzła AWF (niezwykle istotnego dla przejazdu przez most Królowej Jadwigi) i dylatacji na moście św. Rocha wraz z fragmentem trasy kórnickiej od mostu do Piotrowa. Wyremontowano torowisko na ulicy Górna Wilda i naprawiono węzeł Traugutta na skrzyżowaniu ulicy Hetmańskiej i 28 Czerwca 1956 r. (kluczowy dla obsługi tramwajowej przez most Przemysła I). Ponadto w weekend 18-19 października wyremontowano torowisko na ulicy 23 Lutego, tak żeby było jak najlepiej przygotowane na czas, kiedy tramwaje z centrum będą mogły dojechać tylko do placu Wielkopolskiego i Małych Garbar.
Ostatnie przygotowania trasy tramwajowej od pl. Gwarnego do Garbar
3 listopada zamknięty zostanie przejazd dla tramwajów od Garbar do Śródki. Dlatego konieczne jest przygotowanie trasy od placu Gwarnego do Małych Garbar do obsługi tramwajowej na najbliższe około 3 lata. Prace są podzielone na 2 etapy.
W pierwszym, od 3 listopada (przez około 2 tygodnie) przeprowadzone będą prace remontowe w obrębie torowiska na placu Wielkopolskim. W tym czasie niemożliwy będzie przejazd tramwajów od pl. Gwarnego do przystanku Małe Garbary. Komunikację zapewni autobus zastępczy "za tramwaj" T7, który z ronda Śródka będzie kursował do Alei Marcinkowskiego (nawrotka na wysokości ul. Paderewskiego). Po zakończeniu tych prac, tramwaje będą już mogły jeździć z pl. Gwarnego do pl. Wielkopolskiego.
W drugim etapie (także przez około 2 tygodnie) wykonany zostanie rozjazd torowy umożliwiający dojazd do przystanku końcowego/początkowego Małe Garbary i zmianę przez tramwaj kierunku jazdy. Po zakończeniu tych prac gotowy będzie docelowy układ komunikacyjny zaplanowany na czas budowy nowych mostów Chrobrego. Do przystanku Małe Garbary będą kursować tramwaje dwóch linii, a jednej do pl. Wielkopolskiego. Trasa linii zastępczej T7 zostanie skrócona do Małych Garbar.
O wprowadzeniu zmian wynikających z drugiego etapu mieszkańcy będą informowani z wyprzedzeniem w odrębnych komunikatach.
Ważne! Wcześniejsze wykonanie powyższych prac pozbawiłoby pasażerów możliwości dojazdu z centrum trasą "katedralną" do Śródki w momencie wciąż czynnego mostu Chrobrego. Co więcej, budowa rozjazdu torowego w ogóle wykluczyłaby możliwość przejazdu tramwajów w kierunku Śródki, dlatego taka możliwość nie była brana pod uwagę. Tym bardziej w sytuacji zwiększonego ruchu pasażerskiego od początku roku szkolnego i akademickiego oraz podczas obsługi okresu Wszystkich Świętych. Na przełomie października i listopada tramwaje są podstawowym środkiem dojazdu na cmentarze dla tysięcy mieszkańców.
Zmiany z powodu przebudowy mostu Chrobrego i węzła Wierzbięcice
Linie nr 7, 8 i 17 będą funkcjonowały na zmienionych trasach, uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza na linii nr T7 ze Śródki do przystanku Marcinkowskiego oraz dodatkowa linia tramwajowa nr 28 z Ogrodów do centrum.
"Siódemka" będzie miała skróconą trasę do pętli Zawady, tramwaje linii nr 8 nadal będą kursować z Miłostowa na Ogrody, ale objazdem w centrum i na Jeżycach. Tramwaj pojedzie m.in. przez Kraszewskiego i rondo Kaponiera oraz Św. Marcin i most św. Rocha. Z uwagi na zmianę w kursowaniu linii nr 8, w celu wzmocnienia komunikacji na ulicy Dąbrowskiego oraz na Fredry i trasie przez centrum, zostanie uruchomiona dodatkowa linia tramwajowa nr 28 z Ogrodów przez Dąbrowskiego, Fredry i Św. Marcin do przystanku Marcinkowskiego.
Linia nr 17 będzie przekierowana na Winogrady, a część obecnej trasy "siedemnastki" zostanie obsłużona istotnie zmienioną linią nr 2, na której kursy będą się odbywały ze Starołęki, przez Górny Taras Rataj i trasę kórnicką do centrum, a następnie przez Górną Wildę na Dębiec.
Tramwaje na trasie "katedralnej" zastąpi autobus linii T7, kursujący od ronda Śródka do przystanku Marcinkowskiego (na wysokości Muzeum Narodowego).
Z kolei autobusy na liniach nr 167 oraz 911 podczas remontu mostu Chrobrego pojadą ulicą Garbary prosto i dalej przez most Królowej Jadwigi do Dworca Rataje. Zapewni to dogodną przesiadkę na linie tramwajowe na przystanku Plac Bernardyński.
Zmiany z powodu zamknięcia węzła Wierzbięcice
Także od 3 listopada rozpocznie się budowa trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka. Z uwagi na fakt, że w pierwszej kolejności przebudowany zostanie węzeł Wierzbięcice, tramwaje linii numer 6, 12 i 18 nie będą mogły kursować na ulicach Królowej Jadwigi (od Towarowej do Półwiejskiej) i Wierzbięcice (linia nr 10).
"Szóstka" i "dwunastka" z przystanku Poznań Główny zostaną skierowane ulicą Towarową do centrum i pojadą objazdem przez Św. Marcin, Al. Marcinkowskiego, Podgórną i Strzelecką do węzła AWF i dalej trasami na Miłostowo (linia nr 6) i na Starołękę (linia nr 12).
"Dziesiątka" z Dębca skieruje się przez ulicę 28 Czerwca 1956 r., Hetmańską i Głogowską na Łazarz, a następnie pojedzie stałą trasą na Naramowice.
Z kolei linia nr 18 w celu obsługi Wildy będzie kursować ulicami Głogowską i Hetmańską, a następnie przez Górną Wildę do Królowej Jadwigi.
Pasażerowie, chcący dojechać z rejonu Dworca Głównego PKP na Wildę, mogą skorzystać z autobusowej linii nr 171.
Szczegółowy przebieg linii od 3 listopada z uwagi na zamknięcie mostu Chrobrego i węzła Wierzbięcice można znaleźć na stronie
ZTM.